Els "mass media" a l'educació

viernes, 12 de noviembre de 2010

Els mass media són aquells mitjans de comunicació i d’informació que difonen la informació de manera simultània i indiscriminada a molts destinataris utilitzant dispositius tecnològics. Alguns d’aquests són la premsa, la televisió, el cinema, la ràdio, internet...


En el camp de l’educació podem aprofitar els avantatges que ens ofereixen els mass media (difusió de gran quantitat d’informació, desperten l’interès i la curiositat dels alumnes, els apropa a l’actualitat...). Crec que són un bon mitjà per a educar els nens tot i que hem de destriar tot aquells aspectes negatius que també tenen els mitjans de comunicació.


Un recurs audiovisual que m’ha cridat especialment l’atenció és l’edu3.cat. En aquest espai web tenim a la nostra disposició una àmplia varietat de vídeos educatius classificats segons l’àmbit al qual pertanyen o segons el nivell i àrea.


L’edu3.cat penso que és una bona eina per a que els alumnes aprenguin d’una manera dinàmica i interessant. Els vídeos que hi ha penjats han estat realitzats per científics, físics, historiadors... i apropen els alumnes a una realitat que potser no coneixien amb detalls o fins i tot desconeixien. A més, les activitats que es poden crear a partir de l’observació dels vídeos poden ser molt variades i originals (treballs en grup, qüestionaris, reflexions personals sobre un tema d’actualitat...) i, per tant, l’alumne es sentirà més motivat i interessat a l’hora de dur-les a terme (i de retruc aprendra més).






Educat 1x1

jueves, 11 de noviembre de 2010

El Projecte eduCAT 1x1 es va iniciar el curs 2009-2010 i té com a objectiu integrar les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en els centres educatius. La integració de les TIC s’ha portat a terme dotant els alumnes d'un ordinador portàtil i transformant les actuals aules en “aules digitals”, amb accés a Internet i a continguts i recursos educatius en format digital.

El fet d’utilitzar els ordinadors a classe i de tenir accés als recursos digitals és un gran avantatge ja que el mestre pot crear classes més dinàmiques i originals. A més, els alumnes mostren més interès per aquest tipus de classes i es veuen lliures de carregar amb tots els llibres que abans necessitaven cada dia (ara tot es resumeix en un ordinador).

Per contra, aquest sistema d’aprenentatge també presenta una sèrie d’inconvenients com la no formació del professorat en les TIC, l’adaptació de les infraestructures... També hem de tenir en compte que els alumnes poden estar fent altres coses a l’ordinador mentre el mestre dóna la classe.

A continuació us deixo l'enllaç d'un vídeo explicatiu sobre el projecte eduCAT 1x1:
http://www.youtube.com/watch?v=DRgvVEHMWrA&feature=related

La prestatgeria digital

martes, 9 de noviembre de 2010

Segons Albert Pérez Monfort (Departament d’Educació de la generalitat de Catalunya) la Prestatgeria Digital és un espai des del qual els centres docents i altres entitats relacionades amb la docència i el Departament d'Educació (i també les persones a qui s’ha autoritzat a crear llibres en nom dels centres o entitats) poden crear llibres digitals amb l'alumnat de manera senzilla i còmoda. Aquest llibres estan agrupats en col·leccions segons la temàtica de què tracten i, d'aquesta manera, ens és més fàcil trobar allò que volem consultar.

La Prestatgeria Digital de la Xtec és un lloc web molt útil, tant per als alumnes com per als mestres, ja que podem escriure de manera col·laborativa (característica compartida amb els wikis), es pot editar les vegades que calgui (de manera que s’afavoreix la correcció gramatical entre tots els alumnes que escriguin un llibre digital) i podem publicar el llibre resultant a un públic ampli. A més, també disposem de tota la informació que ens donen els llibres fets per altres centres o entitats.

Crec que aquest recurs didàctic és molt interessant i ens ajudarà molt en la nostra tasca com a educadors tant a l’hora de consultar llibres com a l’hora d’escriure’n un. A continuació us deixo l’enllaç d’un llibre (que porta per títol UN VIAGGIO DI RECORDARE) creat pel col·legi C. Montagut:

JClic

lunes, 1 de noviembre de 2010


El JClic és un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives (agrupades en projectes): trencaclosques, associacions simples i complexes, jocs de memòria, exercicis de text, mots encreuats... Entre les seves característiques podem destacar que és un projecte de codi obert i funciona en diversos sistemes operatius.

El JClic és el programa principal, amb el qual podem veure i realitzar les activitats que s’han creat amb el JClic Author. També tenim a la nostra disposició un paquet d’activitats de demostració amb les quals podem aprendre a crear tot tipus d’exercicis i examinar més a fons les aplicacions del JClic. Per últim, també tenim el JClic Reports, un programa que ens permet gestionar una base de dades on es recopilen tots els resultats obtinguts pels alumnes una vegada han fet les activitats.
Aquest programa crec que és un dels més interessants que utilitzarem quan donem classe als nens ja que amb ell podem crear activitats diverses i dinàmiques amb les quals els alumnes aprendran els continguts de què tracten les activitats i a més a més, treballaran i exercitaran la memòria, la percepció visual...


Si entrem a l’apartat activitats de la zonaClic podrem veure una gran quantitat de projectes d’activitats segons la matèria que es treballa, l’ idioma, el nivell... Després de veure uns quants projectes us penjo l’enllaç de dos projectes que m’han agradat bastant. El primer d’ells tracta sobre la llegenda de sant Jordi i el segon, sobre el sistema solar. Tots dos van adreçats a nens de primària i les matèries que es treballen són llengües i ciències socials i ciències experimentals respectivament:

Caceres del tresor

domingo, 31 de octubre de 2010


Segons Xtec,  una cacera del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en un seguit de preguntes i una llista de direccions de pàgines web, de les quals es pot extreure o inferir les respostes. Algunes inclouen una "Gran pregunta" al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits durant el procés.
Tot i que les caceres del tresor i les webquests s’assemblen (les dues utilitzen internet com a font per obtenir la informació que es necessita per realitzar la tasca) no són el mateix. Les caceres del tresor són més simples (la seva estructura consta d’una introducció, unes preguntes, una gran pregunta on els alumnes reflexionen sobre el tema i les adreces web on poden trobar la informació) i el tema és molt concret.
Les caceres del tresor són una eina molt útil per treballar gran diversitat de temes amb els nens. A més, són fàcils de crear per part del mestre/a i augmenta la motivació de l’alumne a l’hora de buscar la informació i respondre les preguntes.
A continuació us deixo un enllaç on podreu veure un exemple de cacera del tresor creada per Vicens Samsó i que va dirigida als alumnes de sisè de primària. El tema d'aquesta cacera del tresor és la castanyada:
 http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/vic/castanyada.htm

Exelearning

sábado, 30 de octubre de 2010

L’exelearning és un editor de recursos educatius creat per l’Auckland University of Technology i la Tairawhiti Polytechnic. La seva gran utilitat radica en el fet que podem generar contingut web didàctic sense ser experts en edició de llocs web. Amb l’exelearning podem crear des de webquests fins a activitats variades (com ara preguntes de verdader i fals, preguntes d’elecció i selecció múltiple, activitats amb espais en blanc..)


Penso que aquest programa ens ajudarà moltíssim a l’hora de crear activitats enriquidores i atractives per als alumnes. En aquest lloc web us podreu descarregar el programa:
http://exelearning.org/wiki

Webquests

viernes, 29 de octubre de 2010

El creador de les webquests, Bernie Dodge, les descriu  com unes activitats orientades cap a la investigació en les quals part o tota la informació amb que l’alumnat interactua prové de recursos educatius.
Aquest tipus d’activitats són molt útils ja que l’alumne no es limita a contestar preguntes sinó que ha de seguir les pautes que hi ha en el webquest, buscar i seleccionar la informació (a les adreces que el professor ha escrit) i completar les tasques. A més, el disseny que presenta és atractiu i augmenta l’interès dels nens a l’hora de dur a terme la tasca que se’ls ha encomanat.
Totes les webquests es confeccionen seguint una mateixa pauta d’elaboració de manera que si en mirem uns quants veurem que consten de les següents parts: introducció, tasca procés, avaluació, conclusió, crèdits i guia didàctica.
Les webquests crec que seran una eina que tindré molt present com a futura docent ja que presenta una sèrie d’activitats per a que els alumnes les resolguin en grups i transformin la informació que se’ls facilita.


Aquí us deixo un enllaç d’una webquest que he trobat interessant pel contingut que es treballa en ella:
 http://webquest.xtec.cat/httpdocs/wqcolonies/portada.htm